گفتوگوی آقای آخوندلو با کارن سالک
دوازدهم ریاضی با1033 پاسخ صحیح
در دوران طلایی نوروز میتوان از رقبا پیشی گرفت
کارن سالک
شهر: کرج
پایه: دوازدهم ریاضی
میانگین تراز : 6463
سالهای حضور در کانون : 2 سال، 37 آزمون
شغل پدر : مهندس نفت، لیسانس شیمی
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار، دیپلم
عملکردتان را در چند ماه گذشته چگونه ارزیابی میکنید؟ دستاوردتان چه بود؟
نقاط قوت من در تابستان در درسهای شیمی و ریاضی بود و در درسهای فیزیک و هندسه ضعف داشتم اما توانستم روند رو به رشد خودم را کشف کنم و به تسلط نسبی برسم. در ابتدا در درس های فیزیک و هندسه از دیدگاه خودم به سوالات پاسخ میدادم ولی تصمیم گرفتم از دیدگاه طراح و تشخیص اولویتها و خلاقیت، به سوالها پاسخ بدهم و با مهارت فراشناختی و هوش هیجانی به روند رو به رشد برسم و با این تغییر روش که با تمرین و تکرار همراه شد به نتیجه رسیدم، چرا که بدون استمرار هیچ اقدامی به نتیجه دلخواه نخواهد رسید. استراتژی که در دوران تابستان و ایامی که مدرسه نمیرفتم و زمان بیشتری برای تستزدن صرف کردم، باعث شد ایدههای بیشتری آزمایش کنم.در درس ریاضی و هندسه تمرین بیشتر، در درس فیزیک سرعت عمل و در درس شیمی تسلط روی کتاب درسی به ثبات پاسخگویی 6 و 7 از 10 رسیدم و حتی تراز 7000 هم کسب کردم.
معمولا با شروع مهر برنامه مطالعاتی نیاز به یک بازنگری و ترمیم دارد. آیا شما روشتان را تغییر دادید؟
در نیمسال اول، در شروع سال افت داشتم چون با حجم زیادی از مباحث مواجه و دچار سردرگمی شدم و در کنار حجم مطالب بالا باید به فکر امتحان نهایی دوازدهم و برقراری تعادل و شب امتحانی نبودن، توجه به دروس عمومی در کنار دروس اختصاصی، بودم که کار را سخت میکرد اما با کشف روشهای خودم و تسلط به دروس، پیشرفت داشتم و راهحل این روند نسبتاً صعودی برای من با توجه به حجم مباحث استفاده درست از زمان و تقسیمبندی زمان به هر درس با اولویتدادن به وضعیت موجود بود چرا که اولین موضوع برای من نقد وضعیت حال بود و هدفگذاری برای وضعیت مطلوب.
در ایجاد یک برنامه شخصی، در انطباقِ برنامه مدرسه و برنامه آزمونها دچار مشکل نشدید؟
در نیمسال اول در کنار مدرسه، کلید رفع مشکلاتم تداوم در مطالعه و ثبت گزارش کار بود که باعث شد وضعیتم را به ثبات برسانم. در درسهای سال دوازدهم افت تا حدی طبیعی است و تنها راه حل این چالش پیوستگی و استمرار در حل تمرین بود. با حل تمرین و روش بازیابی بود که در درس فیزیک بیشتر به چشم آمد طوری که با پیشخوانی و تمرین قبل از کلاس درس و هم در مطالعه به پیشرفت من کمک کرد.
حتی در دیماه و ایام امتحانات؟
در امتحانات نیمسال اول اتفاقات پیشبینی نشدهای افتاد.به نظر من نیمسال اول مثل لبهی شمشیر بود که اگر با استراتژی خاص زمان امتحانات پیش نمیرفتم، به مراتب کار سختتر و پیچیدهتری در نیمسال دوم مواجه میشدم پس به عمومیها به خصوص دروس دین و زندگی و فارسی که از ارزش و ضریب بیشتری برخوردار هستند، در کنار درسهای اختصاصی و آزمونها توجه و تعادل را حفظ کردم و در هیچ آزمونی غیبت نداشتم. در آزمونهای جمعبندی پایه و نیمسال اول دوازدهم که آزمونهای 21 و 28 دی بودند، طبیعی بود که کار سخت شود اما به خاطر اهمیت و ارزشی که داشت، از برنامه آزمون جدا نشدم و در شرایط امتحان ادامه دادم. به نظر من این دو آزمون جزو مهمترین آزمونها تا قبل از دوران طلایی نوروز بودند.
یعنی نتایج این دو آزمون و امتحانات در هموار شدن راهِ نیمسال دوم و هدفگذاری دوران نوروز بسیار موثرند؟
نیمسال دوم پرفشارترین مسیر کنکور نسبت به نیمسال اول هست و با توجه به حجم بالا قابل مقایسه نیست و با نزدیکی به کنکور طبیعتاً شروعی دوباره و مهمتر است. به نظر من مهمترین استراتژیها برای کنکور اردیبهشت، تلاش بیشتر در بهمن و اسفند ماه هست. هدفم این است که در این دوران هر چقدر به تسلط برسم و سرعت عمل منطقی داشته باشم میتوانم از چالش این مقطع زمانی عبور کنم بنابراین تصمیم گرفتم به صورت تلفیقی پیش بروم و در درسهای حسابان و فیزیک پیشروی سریع داشته باشم و در سایر درسها پیشروی عادی. این درسها با توجه به ارزش و ضریبی که دارند با تشخیص مباحث مهم و توجه به آنها به نتیجه بهتری دست پیدا میکنم.
با این دقت در برنامهریزی حتما دارید خودتان را برای کنکور اردیبهشت آماده میکنید؟
در دوران طلایی نوروز تا کنکور اردیبهشت، باید منطقی پیش رفت چرا که معجزه رخ نمیدهد و زمان اضافهای نداریم چرا که این زمان، زمان برداشت است و اهمیت خاص خود را دارد. قبل از عید خیلیها خوب درس میخوانند اما در عید عقبنشینی میکنند و در این زمان است که می توان از رقبا سبقت گرفت. هم دهم و یازدهم و هم نیمسال اول دوازدهم اهمیت دارند و با نزدیکی به کنکور هدف من توجه به نقاط قوت و مراقبت از آموختههایم هست. پس؛ از آن چیزی که قطعی است اطمینان کسب میکنم نه آن چیزی که قطعی نیست.
امتحانات نهایی در نیمسال دوم واقع است. آیا حواستان به امتحانات نهایی هست؟
برای امتحانات نهایی، پس از کنکور اردیبهشت زمانی نیست که برای آمادگی صرف شود بلکه باید بخشی قبل از عید و بخشی بعد از کنکور اردیبهشت تقسیمبندی زمان را برنامهریزی کرد چرا که سهم تاثیر معدل موضوع کم اهمیتی نیست. من میدانم که برای کنکور هم سواد اهمیت دارد هم خلاقیت و هم سرعت عمل و تلاش در حد خود اما برای امتحان نهایی تسلط اهمیت دارد.
امسال کنکور دوم به امتحانات خرداد چسبیده است به این موضوع هم فکر کردهای؟
برای کنکور تیر، آن چنان زمانی نداریم و تقریباً یک هفته فرصت خواهد بود و بهترین کار شبیهسازی و حل سوالات کنکورهای قبل و مرور آموختههای قبلی است.
تنها عاملی که باعث می شود در امتحانات نهایی و کنکور موفق شد استمرار، جدانشدن از برنامه و دست کم نگرفتن خود است.
در پایان میخواستم نظرت را در رابطه با "جدول نظم " در کارنامه، این ابتکار جدید و امسال کانون بدانم:
قبل از این در تصویر پاسخبرگ به سطح دشواری سوالات توجه میکردم، طبیعی است که به همهی سوالات نمیتوان پاسخ داد که اگر این طور بود همه برتر میشدند. مهم هنر آزموندادن است که تشخیص بدهم کدام سوالات ساده و کدام سوالات دشوار هستند. بهنظر من، سه عامل در آزمون اهمیت دارد که تسلط مهمترین عامل است، و مدیریت زمان و مهارت آزموندادن و قدرت تشخیص سطح دشواری سوالات برای پاسخگویی.
تعادل در پاسخگویی سوالات ساده و دشوار خیلی مهم است زیرا هر چه به سوالات دشوار میرسیم طبیعی است که پاسخ درست کم و به اشتباهات و بدون پاسخها اضافه شود.
منبع : kanoon.ir
مصاحبه گر : صمد آخوندلو